![Clean_Technology_Headervisual_Clean_Energy_Megatrend](/nl/images/20121206_66348_674x206_3218_tcm171-84013.jpg)
![Clean_Technology_Headervisual_Clean_Energy_Megatrend](/nl/images/20121206_66348_674x206_3218_tcm171-84013.jpg)
‘Op weg naar duurzame mobiliteit’
Waterstof kan een grote bijdrage leveren aan een vermindering van de CO2-uitstoot: zelfs tot bijna 100%, als waterstof emissievrij wordt geproduceerd, bijvoorbeeld via zonne- of windenergie, dan wel duurzame biomassa of biogas. Daarvoor doen zich interessante mogelijkheden voor in de combinatie met zon- en windenergie: Power-to-gas.
Tijdens het rijden zijn auto’s met een fuel cell volledig emissievrij (uit de uitlaat komt alleen zuivere waterdamp). Daarmee is rijden op waterstof een van de wegen naar de energie- en klimaatdoelstellingen van de EU.
Meer: op weg naar duurzame mobiliteit volgens de Nederlandse rijksoverheid
Linde Gas Benelux en waterstof
Linde biedt waterstofoplossingen over de hele keten: productie tot het vloeibaar maken, transport en opslag, ook bij tankstations. Ook zijn we nauw betrokken bij innovaties gericht op het inrichten van een haalbare infrastructuur voor het duurzame gebruik van waterstof als brandstof.
Waterstof in de praktijk
Forze racewagen van de TU Delft
Meer info: http://www.formulazero.tudelft.nl/
De Shell Eco-marathon
Wedstrijdteams die een voertuig met een brandstofcel gebruiken, krijgen waterstof in gebruiksklare gascilinders en de daarbij horende technische ondersteuning.
Meer info: http://www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon.html
Pioniers in een Hyundai ix35 Fuel Cell
Meer via http://imotion.hyundai.nl/linde-gas-fotografeert-waterstofauto-hyundai-ix35-fuel-cell
Stadsbussen GVB Amsterdam
Deze rijden eigenlijk gewoon op elektriciteit, die in de bus zelf wordt gemaakt. Dat gebeurt door waterstof in één van de 816 brandstofcellen in contact te brengen met zuurstof, waardoor elektriciteit ontstaat. Als bijproduct komt alleen stoom vrij. De waterstof wordt gewonnen uit gewoon water door een speciale installatie op de remise in Amsterdam-Noord.
Het liefst zou het GVB meer dieselvoertuigen vervangen door waterstof. Alleen: kost een brandstofcelbus nu nog ongeveer een miljoen; net zoveel als tien gewone bussen.
Meer info: http://www.gvb.nl/overgvb/brandstofcelbus/pages/default.aspx