Experts verwachten dat de stijgende prijzen voor ruwe olie -evenals de toenemende ontkoppeling van de prijzen van aardgas en ruwe olie- de wereldwijde LNG-markt zullen blijven aanjagen. Hetzelfde is het geval op groeiende regionale markten. Daarnaast vragen strengere milieunormen ten aanzien van emissies van vervuilende stoffen, vooral in de transportsector (met name in de scheepvaart) met spoed om alternatieven die door middel van het gebruik van aardgas opgelost kunnen worden.
Afkoelen tot 162°C onder nul
Aardgasvelden liggen meestal, net als ruwe olie, op grote afstand van het daadwerkelijke punt van gebruik. Tegenwoordig wordt meer dan 90% van het aardgas door lange pijpleidingen naar energiecentrales, industriële bedrijven en huishoudens vervoerd. Maar zodra de afstand te groot wordt in verhouding tot de hoeveelheid te transporteren gas, is dit niet langer een haalbare optie door de kosten van bouwen, materialen en compressiestations. Om aardgas op efficiënte wijze te vervoeren, wordt het vloeibaar gemaakt door het af te koelen tot 162°C onder nul. Op deze manier wordt het volume ongeveer 600 keer kleiner.
Wereldwijd zijn er ongeveer 70 zogenoemde wereldschaalcentrales met een capaciteit van ongeveer 10 miljoen ton per jaar. Zij zijn direct aangesloten op grote aardgasvelden en produceren LNG voor exportdoeleinden. Naast de wereldwijd georiënteerde LNG-handel wordt de bouw van regionale en lokale infrastructuur steeds belangrijker, evenals de ontwikkeling van moeilijk te bereiken velden.
Efficiënte technologieën en innovatieve, complete oplossingen
Vloeibaar aardgas kan per vrachtwagen vervoerd worden vanaf LNG-terminals aan de kust, of het vloeibare gas kan weer verdampt worden en in een regionaal leidingnetwerk naar de consument geleid worden. Linde biedt efficiënte technologie en innovatieve oplossingen aan voor het transporteren van LNG en de ontwikkeling van LNG-infrastructuur, van het opslaan van aardgas in opslagtanks en verdampingsapparatuur voor havenfaciliteiten en schepen tot regionale distributie en klanttoepassingen.
Technologieën voor het vloeibaar maken van aardgas zijn continu in ontwikkeling, om efficiënt gebruik te kunnen maken van moeilijk toegankelijke aardgasbronnen. Veel aardgasvelden liggen offshore en zijn alleen met drijvende platforms of boorschepen toegankelijk. Linde werkt samen met partners aan zogenaamde FPSO-units, (Floating Production, Storage and Offloading - Drijvend produceren, opslaan en lossen), zodat op volle zee vloeibaar aardgas geproduceerd kan worden.
Ook in Nederland doet LNG zijn intrede
In een partnership met IDS-Q8 bouwde Linde het eerste gestandaardiseerde LNG-tankstation voor vrachtwagens. Het is gelegen in het Rotterdamse Botlekgebied.
Uitgangspunt voor de samenwerking tussen IDS en Linde is het gezamenlijke doel om te komen tot minder uitstoot van broeikasgassen. Vrachtwagens die op LNG rijden, dragen aanzienlijk bij aan de ‘50/50/500’-doelstelling van het Nationale LNG Platform. De emissies van zowel stikstofoxide (NOx), zwaveloxide (SOx), CO2 en fijnstof zijn geringer dan bij diesel. Voor transportondernemingen gelden als extra voordelen een lagere kilometerprijs en tot 50% minder motorgeluid.
Het Q8-station is te vinden langs de A15, afrit ‘Distripark Botlek’.
Handelsroutes van vloeibaar aardgas
Transport van aardgas is alleen per schip economisch rendabel, omdat het hierbij om afstanden van vele duizenden kilometers gaat. Dit gebeurt met speciale LNG-tankers. Tegenwoordig distribueren ongeveer 200 van deze tankers vloeibaar aardgas, overal ter wereld.